Myssy- ja vauvanvaatetalkoot /Puheenjohtajan viesti

15.12.2019

Erityisesti kutomisen/virkkaamisen harrastaat ja harrastajien ystävät!

Hei kaikille!

Moni teistä tiennee, että olen luonut neuvolahenkilöstön täydennyskoulutushankkeen, josta toteutui Somali- ja Puntmaassa pilottivuodet 2017-2018 ja että hanke sai jatkorahoituksen vuosille 2019-2022. Kolmas koulutusvuosi on nyt takana. Tähän mennessä on koulutettu 180 neuvolatyöntekijää (kätilöitä, sairaanhoitajia) kolmivaiheisella mallilla (yliopistokurssiviikko-kenttätyö-yliopistokurssiviikko), jossa kehitetään oman työn laatua,  sekä noin sata yliopistojen opiskelijaa ja opettajaa Suomesta toimitetulla nettiohjelmalla (15 opintopistettä).

Tämän vuoden puolelle oli suunniteltu seuranta- ja kertausseminaari  vuosina 2017-2018 koulutetuille, mutta se siirtyi keväälle 2020. Ohjelmaa tehdessä seminaarin yhdeksi ydinteemaksi tuli vastasyntyneiden hoito eli toistamme koulutuksen siltä osin. Miksi näin? Siksi, että yksi lapsikuolleisuuden kriittisimpiä aikoja ovat vauvan ensimmäiset tunnit ja päivät, koska ei ymmärretä pitää pikkuvauvaa lämpimänä.

Olen aiemmin kuullut vauvanmyssykeräyksistä täällä kotimaassakin ja mm. Etiopiaan ja minulla syttyi lamppu palamaan: Nyt olisi mahdollisuus havainnollistaa vauvan lämpimänä pitoa, jos  seminaarissa opetuksen yhteydessä voisimme antaa jokaiseen 30 neuvolaan pinon vauvanmyssyjä annettavaksi vastasyntyneille ja heidän äitejään neuvottaessa.

Pisara-yhdistys käynnistää vastasyntyneiden myssy- ja vauvanvaate (0-3kk) -talkoot Hiil hooyo-neuvolahankkeeseen ajalla nyt - helmikuun loppuun.

Asiasta kiinnostuneiden pyydetään ilmoittautumaan  yhdistyksen toiseen sähköpostiin pisarary@gmail.com.ja kertomaan, mitä vaatetta aikovat tehdä/lahjoittaa. Vaatteet, joiden tulee olla luonnollisesti puhtaita ja ehjiä,  voi viedä Tuurin Tuvalle Tuureporinkatu 14 Turku seuraavina päivinä: 24.2.,25.2. ja 27.2. kunakin päivänä klo 15-17.

Terveisin

Lea

Vauvan kypärämyssyn ohje (muunkinlaisia voi tehdä!)

Pehmeä villa- tai puuvillalanka, puikot nr 2 tai 2,5.

Luo 10 silmukkaa / puikko > 40 silmukkaa

1. - 5 kerros > 3 oikein, 2 nurin. Toista koko kerros.

6. kerros > nosta silmukka neulomatta, neulo kaksi oikein yhteen, nosta neulomaton silmukka edellisten yli (kolmesta silmukasta tulee yksi), 2 oikein. Toista koko kerros.

7. kerros > langankierto, 1 oikein, langankierto, 2 oikein. Toista koko kerros.

8. kerros > koko kerros oikein.

Toista näitä kerroksia.